یکی از مهمترین وجوه توسعه صنعت گردشگری فراهم کردن زمینههای ایجاد تطبیق مناسب، موثر و فعال بین ویژگی های متقاضیان بازارهای هدف و خدمات ارائه شده توسط عرضهکنندگان گردشگری است. به بیانی دیگر، ایجاد کشش کافی در مقصد در تطبیق با عوامل رانشی در مبدا، واجد بیشینه اثرات مثبت در حوزههای اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و زیستمحیطی خواهد بود. یکی از مهمترین اقدامات موردنیاز برای ایجاد این تطبیق، توجه کافی به ارایه اطلاعات و محتوای موردنیاز بازدیدکنندگان از مقصدهای گردشگری و جاذبه های آن است.
این مهم با توسعه انواع فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی از اهمیت مضاعفی برخوردار شده است، به شکلی که گردشگر در بستر فضای مجازی و به صورت برخط اطلاعات موردنیاز را از منابع مختلف و حتی دیگر گردشگران اخذ کرده و بر مبنای آن و نیز تجربه خود به تولید محتوا میپردازد. بنابراین تولید محتوای اثربخش مبتنی بر علایق، سلایق، ویژگیها و مقتضیات بازارهای هدف گردشگری به شکلی خلاق، منعطف و برانگیزاننده، نقش مهمی در جذب گردشگران به مقصدهای گردشگری ایفا خواهد کرد.
ايران سرزميني است که از لحاظ موقعيت جغرافيايي خاص که از تنوع بسیاری در ناهمواریها و آب و هواي نیز برخوردار است. مجموع این عوامل زمينه مناسبي براي گوناگونی و غنای زیست جانوری، پوشش گباهی و انواع مختلف الگوی معیشت شهري، روستايي و عشايري در طی ادوار مختلف ايجاد کرده است. متاسفانه این توانمندیهای بسیار بالا که امکان توسعه انواع گردشگری و جذب گردشگران از بازارهای هدف مختلف را فراهم کرده است، با غفلت مواجه شده و بخش بسیار ناچیزی از آن در قالب الگوهای فعلی گردشگری داخلی و خارجی بالفعل شده است.
یکی از مهمترين ابزارهای بالفعل کردن این توانمندیها، ايجاد ارتباطات اجتماعي با ديگر فرهنگها و شناساندن دقيق و علمي ویژگیهای طبیعی و فرهنگی ایران به ملل ديگر با استفاده از انواع ابزارهای ترویجی و تبلیغی است. ابزار ديگر، شناسايي و برنامهريزي بسيار دقيق منابع و جاذبههاي گردشگری به عنوان اساس، بنیان و هسته اصلی محصول گردشگری است. به همين جهت می بایست تصویر دقیق و ملموسی از این توانمندیها نزد بازارهای هدف ایجاد و ترویج شود.
خوشبختانه در سالهای اخیر توجه شایانی به حوزههای استارتاپی، کارآفرینی و ایدهپردازی به ویژه در حوزههای آموزشی و پژوهشی با موتور محرکه دانشجویان و دانشآموختگان صورت گرفته است و میتوان از این بستر در توسعه و شناسایی بازارهای هدف گردشگری بهره جست و فرصتی را برای انبوه دانشآموختگان دانشگاهی فعلی و آتی در کشور فراهم آورد، تا توانمندیهای خود را در حوزه تولید محتوای موثر برای جذب گردشگران از بازارهای هدف به کشور به منصه ظهور برسانند
در این راستا معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه یزد در نظر دارد اولین رویداد ملی ایران من، جان و جهان من را با شعار «ایران باشکوه» و با هدف شناسایی و ترویج مقصدهای گردشگری کشور و جاذبه های طبیعی و فرهنگی آنها در بازارهای هدف، ارتقاء سطح صنعت گردشگري کشور و ایجاد انگیزش برای بخشهای مختلف تجاری و سرمایه گذار در کشور برگزار نماید.
مهلت ارسال آثار تا:
1402/10/30داوری و اعلام نتایج اولیه
1402/11/05آغاز رویداد حضوری تولید محتوا در یزد
1402/11/16پایان رویداد حضوری تولید محتوا در یزد
1402/11/18مراسم اختتامیه همزمان با نمایشگاه گردشگری تهران
1402/11/23